tiistai 2. lokakuuta 2012

Osastolla taas

Tällä kertaa osastolle saapumisessa ei ollut draamaa huonetoverien suhteen, koska sain oman yksiön käyttööni. Aika letkeetä! Muutenhan tämä menee jo rutiinilla, eli huone haltuun, painon mittaus, verenpaineet ja sitten vielä sormenpäästä happiarvo. Siihen päälle hyvät setit pahoinvoinnin estolääkkeitä, sairaalakuteet niskaan, kanyyli kiinni ja nesteytykset päälle. Siinä ei kauaa nokka tuhise, kun on aineet jo kierrossa. Do your thing, please!

Täällä sitä ollaan nyt ilmeisesti perjantaihin saakka sitten. Toivottavasti ei tule ketään ehdottomasti yksiötä tarvitsevaa, niin saisin pitää tämän itselläni, koska on nimittäin oma wc ja suihkukin käytössä. Tosin suihkusta taitaa olla turha haaveilla, koska ympärivuorokautiset tiputukset on perjantaihin asti päällä ja luulen, että Jorma ei vedestä tykkää (kts. It's on - day 1).

Kanyyli laitettiin oikeaan käteen kiinni, joten nyt ne nuokin suonet sitten uhrataan sytostaateille. Tosin tällä kertaa on eri aineet kierrossa, joten eihän sitä vielä tiedä, että aiheuttaako nämä samanlaisia suonioireita. Toivottavasti ei.

Portin asennuksesta kuulin, että toivottavasti tapahtuu lokakuun aikana. Lähetteeni osui ikävään väliin, koska noiden laskimoporttien asennuspaikka on juuri vaihdettu tänne Meilahteen ja täällä niitä asennellaan ilmeisesti vain perjantaisin. Varmaan toimipaikan vaihdosta jotain ylimääräistä hässäkkää muutenkin aiheutuu, niin tuskin jonokaan ihan samanlaista tahtia purkautuu.

Lääkäri kävi tutkimassa ja kaulalta löytyi joku patti, mutta se on hyvällä tuurilla jo aikaisemmin kuvissa näkynyt imusolmuke. Muistelen, että samasta klunssista otin jo aikaisemmin yhteyttä korvaklinikalle, siis silloin samana päivänä, kun sain kuulla Sarkoomaa sairastavani. Kuvissakin näkyy kaulan normaalikokoisia imusolmukkeita, joten ehkä tämä lääkäri ei vain aikaisemmin ollut kaulaani tutkinut. Sama lääkäri on siis kuin aikaisemminkin, mutta muistelen ettei ole kaulaani sörkkinyt. Kyselin, että olisiko tämänkaltainen "sula toisaalta, kasva toisaalle" tyypillistä Sarkoomalle ja onhan se kuulemma. Blaah. Noh, en nyt jaksa murehtia ja kyllä ne mulle sitten kertoovat, jos tuostakin pitää koepaloja ottaa.

Tästä se taas lähtee ja fiilis katossa. Saan onneksi HBO:n huippusarjan The Wire tänne katseltavaksi, joten eiköhän tuo aikakin tässä kulu. Töitäkin olisi vähän tehtävänä ja juuri opettelin syömään vasurina. Ei ollut helppoa...


t. Madratios



5 kommenttia:

  1. Oon ollu myös yksiössä ja se oli mukavaa :) olin oulussa infektio hoidossa niin pistivät minut eristyksiin..
    ja muuten mulla on myös ympärivuorokautiset mömmöt perjantaihin asti..
    tsemppiä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet sä nyt täällä 7 osastolla? Mä olen täällä huoneessa 3, niin tuu moikkaamaan, jos vaan kykenet.

      Poista
  2. juu olenhan minä :) mä oon 9 huoneessa :) mutta katsotaan jos piipahan jossain välissä tai ehkä huomenna en tiiä.. :)

    VastaaPoista
  3. Moi! Olen 47-vuotias 4 lapsen äiti Imatralta ja olen juuri sairastanut Ewingin sarkooman. Nyt olen seurannassa, ollut puoli vuotta. Minulla sarkooma oli 7-8 ja 9 nikamassa ja oli painamassa myös selkäydintä ja imusuonta pitkin mennyt keuhko-onteloon. Tällä hetkellä alkanut kuntoutus, jos joskus saisi jalat vähän paremmin toimimaan :). Meitä on aika monia ollut nyt, joilla erikoisessa paikassa sarkooma, mistä lie johtuu?? Ja minun ikäni on vielä erikoinen Ewingin sarkoomaan. Jos haluat jotain hoidoista tai muusta kysellä, niin voin vastata sinulle sähköpostiisi. Minun sähköpostini on sari.perala@pp1.inet.fi

    VastaaPoista
  4. The Wire on niiiiiin hyvä!!!!!!!! Omar on kunkku!!!!

    VastaaPoista